21 مورد از مهمترین خطاهای سرچ کنسول + رفع خطاها
نوشته شده توسط : Aref

کنسول جستجوی گوگل به شما کمک می‌کند نحوه عملکرد گوگل نسبت به سایت خود را بررسی کنید، وضعیت فعلی خود در جستجوها را ببینید و با رفع اشکالات سایت خود، رتبه بهتری را در گوگل بدست آورید. در بخش‌های مختلف این ابزار کارآمد، خطاهایی که خزنده‌های گوگل هنگام بررسی سایت شما با آن‌ها مواجه شده است را نشان می‌دهد. بخشی از این خطاها مربوط به ایندکس شدن یا نشدن سایت شماست و برخی دیگر به وضعیت ریپسپانسیو بودن سایت شما در دستگاه‌های مختلف مثل موبایل اشاره دارد.

اطلاعات بیشتر: هزینه طراحی سایت

در این راهنما قصد داریم خطاهای Pages در قسمت Indexing و خطاهای Mobile Usability در قسمت Experience سرچ کنسول را شرح دهیم و برای رفع آن‌ها راهکار نشان دهیم. ضمنا برای یادگیری کامل و عملی کار با سرچ کنسول و آشنایی با تنظیمات پیشرفته این ابزار، دوره گوگل سرچ کنسول نوین همان دوره‌ایست که مطمئنیم به کارتان خواهد آمد!

آخرین تغییرات سرچ کنسول

پنل سرچ کنسول در آگوست ۲۰۲۲ دچار تغییراتی شد. تا قبل از آن بخشی به اسم Coverage وجود داشت که وضعیت صفحات سایت را نشان می‌داد اما از آگوست ۲۰۲۲ این بخش نامش به Pages تغییر کرد. قبل از این تغییر در قسمت coverage، چهار نمودار با رنگ‌های مختلف وجود داشت. نام این ۴ بخش، Errors، Valid With Warning، Valid و Excluded بود.

پس از آپدیت، این ۴ بخش با هم ادغام شدند و ۴ نمودار به ۲ نمودار به نام‌های Not Indexed با رنگ خاکستری و Indexed با رنگ سبز ایجاد شدند. در واقع دو بخش Errors و Excluded در گروه Not Indexed و دو قسمت Valid و Valid With Warning نیز در گروه Indexed قرار گرفتند.

خیلی از خطاها و هشدارهای نسخه قبلی سرچ کنسول، در نسخه جدید با هم ادغام شده‌اند. بنابراین ممکن است تعداد خطاها نسبت به قبل افزایش یافته باشد که البته جای نگرانی نیست.

برای اطلاع از این خطاها و هشدارها، بخشی به قسمت پایینی نمودارها به اسم Why pages aren’t indexed اضافه شده و دلایل ایندکس نشدن و مشکلات صفحات سایت را شرح می‌دهد. روی هر کدام از این خطاها که کلیک کنیم، صفحاتی که شامل آن خطا می‌شود را می‌بینیم.
در قسمت پایینتر هم هشدارهایی نمایش داده می‌شود. این هشدارها درباره صفحاتی هستند که ایندکس شده‌اند اما احتمالا با مشکلاتی در نمایش در SERP مواجه هستند.
بخش Indexed هم که مشخصا مربوط به صفحاتی هست که ایندکس شده‌اند و مشکلی ندارند. برای مشاهده صفحات ایندکس شده می‌توانید روی قسمت View data about indexed page کلیک کنید.

مطلب مرتبط: قیمت سئو

1. خطاهای بخش Pages

در قسمت Pages شما می‌توانید خطاهای مرتبط با صفحات خودتان و مشکلاتی که خزنده‌های گوگل در مسیر ایندکس کردن با آن مواجه می‌شوند را مشاهده کنید. بنابراین می‌ـوان گفت که مهم‌ترین و اصلی‌ترین خطاهای سرچ کنسول در این بخش قرار دارند. در ادامه رایج‌ترین این خطاها توضیح می‌دهیم.

توجه داشته باشید که برخی از این خطاها بحرانی نیستند و نیازی به رفع و رجوع آن‌ها ندارید. برخی از خطاها هم مانند خطاهای سری xx5 در صورت تداوم جدی هستند و باید به سرعت برای برطرف‌سازی آن‌ها اقدام کنید.

خطای Page with redirect

پیام Page with redirect نشان می‌دهد که صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر ریدایرکت شده است و به همین دلیل ایندکس نمی‌شود این موضوع معمولا به دو دلیل اتفاق می‌افتد:

• عوض کردن URL صفحه
• هدایت کاربر به صفحه‌ای دیگر

رفع خطا:
بعد از اینکه لینک‌های مربوط به این پیام را در سرچ کنسول مشاهده کردید، باید تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید این لینک‌ها را نگه دارید یا حذف کنید. این سوال پیش می‌آید که آیا اصلاْ این خطاها نیاز به رفع شدن دارند یا نه؟
جواب این سوال «خیر» است. اگر صفحه مشکل خاصی ندارد و کاربران را به صفحه مورد نظرتان هدایت می‌کند، اصلا نیازی به حذف یا رفع خطا ندارید. تنها زمانی نیاز به رفع خطا خواهید داشت که متوجه شوید که صفحه به درستی کار نمی‌کند یا کاربران را به صفحه‌ی اشتباهی هدایت می‌کند.

خطای Server Error (5xx)

همان‌گونه که از نام آن پیداست خطاهای سرور در گوگل وبمستر زمانی رخ می‌دهند که ربات‌های خزنده‌ گوگل نتوانسته باشند با سرورهای سایت شما ارتباط برقرار کنند. برای خطاهای سرور نیز باید فوراً اقدام کنید چرا که ممکن است آسیب بزرگی به سایت شما برساند.

هنگامی که ربات‌های خزنده‌ گوگل در صفحات سایت شما می‌خزند، مدت زمان خاصی را برای بارگذاری اختصاص می‌دهند. اگر در این مدت بنا به دلایلی که در ادامه بررسی خواهیم کرد، سرور سایت‌تان پاسخگو نباشد، علمیات خزش متوقف می‌شود و خطای سرور گزارش داده خواهد شد. وقتی ربات گوگل در سایت شما می‌خزد، فقط برای مدت زمان مشخصی منتظر می‌ماند تا سرور بارگذاری شود. اگر خیلی طول بکشد، ربات منصرف می‌شود و زمان درخواست تمام می‌شود.

از آنجایی که ربات نمی‌تواند سایت را crawl کند، صفحات شما ایندکس نمی‌شود. در واقع خطاهای سرور بیشتر در مرحله خزیدن رخ می‌دهند. Google می‌تواند URL شما را پیدا کند، اما سرور به موقع بارگذاری نمی‌شود تا ربات بتواند آن را crawl کند. هر زمان که مشکلی در سرور رخ دهد، در سرچ کنسول، به صورت Server error (5xx) نشان داده می‌شود. سرچ کنسول از این خطا برای نشان دادن خطاهای ۵۰۰، ۵۰۲ و ۵۰۳، استفاده می‌‌کند که رایج‌ترین خطاهای 5xx هستند.

اگر میخواهید برای کسب و کار خودتان یک سایت طراحی کنید به بزرگترین شرکت طراحی سایت در تهران مراجعه کنید.

خطای ۵۰۰ Internal Server Error

به هر دلیلی، مشکلات فنی باعث می‌‌شود که سرور پردازش درخواست را به تاخیر بیاندازد. ممکن است یک خطای کدنویسی در CMS، کد PHP نامناسب یا هزاران دلیل دیگر، باعث این اتفاق باشد.

خطای ۵۰۲ Bad Gateway

خطای ۵۰۲ زمانی رخ می‌دهد که یک سرور، پیغامی نادرست از سرور دیگری دریافت کرده. گاهی هم این خطا ممکن است به دلیل وجود مشکل در CMS وردپرس شما باشد.

خطای ۵۰۳ Service Unavailable

اگر سرور شما خیلی شلوغ است یا برای به روزرسانی و بهبود از کار افتاده است، با خطای ۵۰۳ مواجه خواهید شد. این بدان معناست که سرور به طور موقت در دسترس نیست، اما بعداً باز خواهد گشت. زمانی‌که سرور شما با حجم زیادی از ترافیک مواجه است، اگر یک ربات سعی در خزیدن وب سایت شما داشته باشد، ممکن است خطای ۵۰۳ را ایجاد کند.

رفع خطا:

معمولاْ این خطاها یک مشکل موقت را نشان می‌دهد. ساده ترین راه برای آزمایش خطاهای سرور این است که تک تک لینک‌هایی که شامل این خطا در سرچ کنسول می‌شوند را باز کنید، اگر به درستی بارگذاری شد، جای هیچ نگرانی نیست و احتمالا خطایی که سرچ کنسول نشان داده، صرفا اطلاعات قدیمی گوگل است که هنوز به روزرسانی نشده است.

اگر با وجود مراحلی که توضیح دادیم هنوز خطاهای مربوط به سرور را می‌بینید، چند راهکار وجود دارد که می‌توانید برای رفع خطاها امتحان کنید:

پاک کردن کوکی‌ها و Cashe ها

گاهی وقت‌ها خطاهای سرور به خاطر کوکی‌های مربوط به سایت شماست. حذف آنها یا بروزرسانی مرورگر، معمولا این مشکل را حل می‌کند. برای این کار به بخش History مرورگرتان بروید و Delete را انتخاب کنید. برای حذف کوکی‌ها از برخی دستگاه‌ها، ممکن است لازم باشد قبل از زدن دکمه حذف، کادر کنار کوکی‌ها را علامت بزنید. صفحه خود را Refresh کنید و بررسی کنید که آیا کد خطا را نشان می‌دهد یا خیر.

با ارائه دهنده هاست/سرویس خود تماس بگیرید

اگر همچنان این خطاها را مشاهده می‌کنید، ارائه‌دهنده‌ی هاست شما باید بتواند مشکل را از سمت خود برطرف کند. ممکن است که آنها از قبل از یک مشکل سمت سرور آگاه باشند و بتوانند مسئله شما را حل کنند.

CMS خود را بررسی کنید

ممکن است فایل‌های خراب در دیتابیس وردپرس (یا سایر CMSهای) شما وجود داشته باشد. سعی کنید افزونه‌ها و قالب‌ها را دوباره نصب. گاهی نیز با نصب مجدد وردپرس این مشکل رفع می‌شود. مورد بعدی اینکه باید جاوا اسکریپت و CSS خود را هم بررسی کنید، زیرا خطوط کد معیوب ممکن است باعث ایجاد خطا شوند.

محدودیت حافظه PHP خود را بررسی کنید

ممکن است محدودیت حافظه PHP خود را تمام کرده باشید که این موضوع می‌تواند باعث مشکلات سرور شود.

خطای Excluded by ‘noindex’ tag

این خطا برای زمانی است که صفحه مورد نظرتان را برای ایندکس شدن تنظیم کرده‌اید اما صفحه در meta tag یا  HTTP headerدستور noindex دارد. یعنی شما دارید برای یک صفحه، همزمان دو تا دستور متضاد به گوگل می‌دهید. در کل دلایل این خطا می‌تواند موارد زیر باشد:

  • وجود تگ Noindex در صفحه
  • ممکن است در تنظیمات Search engine visibility وردپرس گزینه «از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند» را انتخاب کرده باشید.
  • احتمال دارد یک پلاگین یا اسکریپت سایت، یک برچسب noindex به صفحات شما اضافه کرده باشد
  • ممکن است سایت شما هک شده باشد و یک هکر ممکن است یک برچسب noindex به صفحات شما اضافه کرده باشد.

رفع خطا:

اگه می‌خواهید صفحه تان ایندکس شود، تگ نو ایندکس را از کدهای صفحه حذف کنید. اگر سایت شما وردپرسی است و از افزونه Yoast استفاده می‌کنید، باید در تنظیمات این افزونه برای صفحه موردنظرتان چک کنید که گزینه «از موتورهای جستجو درخواست کن تا محتوای سایت را بررسی نکنند» فعال نشده باشد.

بیشتر بدانید: نمونه کار سئو

خطای Alternate page with proper canonical tag

این پیام در سرچ کنسول می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • شما در سایتتان محتوای تکراری دارید.
  • شما بهترین نسخه از محتوای خود را که می‌خواهید در نتایج جستجو نمایش داده شود، انتخاب کرده‌اید
  • شما نسخه تکراری صفحه خود را با تگ کنونیکال که به URL اصلی اشاره می‌کند علامت‌گذاری کرده‌اید.

در این حالت گوگل به سادگی نسخه تکراری را حذف می‌کند و نسخه اصلی صفحه را ایندکس می‌کند. در واقع این خطا نشان می‌دهد که صفحاتی ایندکس نشده‌اند زیر در آنها تگ کنونیکال وجود دارد.





:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: